AQIDAH
MENCORAKKAN AKHLAK
Sebagaimana
yang disebutkan sebelum ini, nilai-nilai akhlak yang dipegang oleh seseorang
dan sesuatu kebudayaan itu adalah hasil daripada aqidah dan gambaran tentang
kehidupan itu. Pembentukan nilai-nilai akhlak itu bergantung kepada bagaimana
manusia memberikan jawaban kepada pertanyaan-pertanyaan yang asasi dalam hidup.
Siapakah yang mencipta alam ini dan apakah tujuannya? Apakah tujuan manusia
ditempatkan di bumi dan apakah tujuan dan matiamatnya yang sebenar?
Jawaban-jawaban kepada persoalan asas mengenai kehidupan ini akan menentu dan
mencorak nilai-nilai akhlak yang dimiliki oleh seseorang atau sesuatu
kebudayaan. Oleh kerana terdapat berbagai- bagai jawaban kepada persoalan
tersebut, maka terdapat berbagai sistem nilai di dalam masyarakat manusia yang
mencorakkan berbagai sikap dan tingkah laku yang membentuk berbagai-bagai
kebudayaan.
Al-Quran
telah memaparkan berbagai golongan yang memberi jawapan berbeza kepada
persoalan-persoalan asasi kehidupan yang membentuk konsepsi dan aqidah mengenai
kehidupan ini. Terdapat aqidah orang-orang beriman, aqidah orang-orang kafir,
aqidah orang-orang fasik dan aqidah orang-or-ang munafiqin. Aqidah orang-orang
beriman dinyatakan dalam al-Quran sebagai orang-orang yang beriman kepada Allah
S.W.T, kepada Rasul-Nya, kepada keagungan Allah yang mencipta dan memiliki alam
ini. Mereka yakin kepada hari akhirat, yakin bahawa kejadian Allah tidak
terbatas kepada alam lahir sahaja dan kejadian Allah itu tidak terbatas dalam
lingkungan yang dapat diketahui oleh manusia. Kerana itu mereka percaya kepada
kejadian Allah yang ghaib, seperti malaikat, gyurga, neraka dan adanya
makhluk-makhiuk Allah yang lain yang tidak diketahui oleh manusia dan
pengetahuan manusia tidak menjadi syarat bagi menentukan sesuatu kejadian Allah
harus ada atau tidak ada. Allah S.W.T bebas mengikut kehendak-Nya, untuk
mencipta atau tidak mencipta sesuatu yang ada di dalam ilmu-Nya.
Aqidah ini
menyebabkan orang-orang beriman sentiasa bergantung harap kepada Allah S.W.T
dan tidak bergantung harap kepada yang lain daripada-Nya. Tujuan hidup manusia
di dunia ini ialah untuk beribadah kepada Allah S.W.T. dan setiap tindak tanduk
dan kelakuan serta tindakannya adalah untuk mendapatkan keredhaan Allah S.W.T.
Keredhaan Allah dan beribadat kepada Allah S.W.T. menjadi tumpuan dan pemusatan
setiap aspek kegiatannya. Pergantungan semata-mata kepada Allah memberikan
kepada seorang mu’min itu kebebasan dan tidak terikat kepada mana-mana kuasa
lain daripada Allah S.W.T. Daripada perasaan inilah tercetusnya pengakuan
seorang muslim bahawa “Tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya
melainkan Allah S.W.T.”
Manusia
beriman yang sebenarnya, tidak mungkin menyembah kepada yang lain daripada
Allah S.W.T., tidak mempeduangkan sesuatu yang dicipta oleh mana-mana kuasa
selain dadpada yang ditentukan di dalam agama Allah S.W.T. Allah S.W.T. bagi
mereka adalah Tuhan Yang Maha Sempuma, Maha berkuasa dan kepada Dialah tumpuan
segala ibadah dan segala yang baik sama ada niat dan amalan. Lihatiah bagaimana
pendirian yang bebas, tegas dan berani yang ditunjukkan oleh seorang mu’min
yang sejati Rab’i bin Amir ketika berhadapan dengan raja Rum, yang bermaksud:
“Allah sesungguhnya mengutus kami
untuk membebaskan sesiapa yang dikehendaki-Nya daripada menyembah sesama hamba
kepada menyembah hanya kepada Allah, daripada kesempitan dunia kepada
keluasannya dan keluasan akhirat daripada kezaliman agama-agama kepada keadilan
Islam.”
Seorang
mu’min berjiwa bebas, tetapi bukan sebagai debu berterbangan di udara. Kebebasan
seorang mu’min sentiasa mendapat panduan dan bimbangan. Justru itu ia tidak
berkelana dan hidup tanpa tujuan. la sentiasa bergerak bebas dengan memiliki
peta yang menunjukkan haluan pergerakan dan perjalanannya. la sentiasa
bertindak mengikut petunjuk Allah dan berpandu kepadanya.
Seorang
mu’min berperasaan halus dan berhati lembut kerana keyakinannya bahawa ia
adalah hamba kepada Allah S.W.T. Segala perbuatannya akan dinilai dan dihitung
serta diberikan balasan atau ganjaran dengan adil dan saksama. Wawasannya,
tidak semata-mata untuk mendapatkan habuan dan ganjaran di dunia, tetapi juga
di akhirat. Tentunya, ganjaran di akhirat adalah lebih baik dahapda di dunia.
Karena itu, ia sanggup mengorbankan karunia Allah di dunia, untuk mendapatkan
kurniaan Allah di akhirat.
Aqidah dan
pandangan hidup yang asas ini, memancarkan nilai-nilai yang murni dalam jiwa
orang-orang beriman. Nilai-nilai ikhias untuk Allah S.W.T. dan tidak tunduk
beribadah melainkan kepada Allah S.W.T adalah merupakan nilai yang agung yang
membentuk akhlak yang murni dan jiwa yang luhur dalam kehidupan orang-orang
beriman. ]a membentuk akhlak terhadap Allah S.W.T. dan akhlak terhadap sesama
manusia.
Hubungan
manusia dengan Allah S.W.T dan kelakuannya terhadap Allah S.W.T. ditentukan
mengikut nilai-nilai aqidah yang ditetapkan. Begitu juga akhlak terhadap
manusia dicorakkan oleh nilai-nilai aqidah seorang muslim, seperti yang
ditetapkan didalam al-Qu’ran yang merupakan ajaran dan wahyu daripada Allah
S.W.T Pergaulan manusia dengan manusia tidak boleh disamakan dengan perhubungan
manusia dengan Allah S.W.T.
Aqidah dan
pegangan seorang beriman berbeda dengan aqidah dan pegangan seorang kafir.
Justru itu nilai-nilai dan akhlak juga berbeda. Al-Qur’an memaparkan aqidah dan
pegangan orang-orang kafir dalam berbagai kategori, justru terdapat berbagai
bentuk kekufuran yang beriaku di kalangan umat manusia. Antara kekufuran yang
beriaku disebabkan mereka menolak ajaran yang benar yang dibawa oleh utusan
Allah S.W.T. dan mereka menafikan kerasulan utusan itu. Allah S.W.T berfirman
yang bermaksud:
“Maka berkata pembesar-pembesar
yang kafir itu dari kalangan bangsanya, ini tidak lain daripada manusia seperti
kamu. ia hendak menonjolkan diri supaya lebih daripada kamu. Jika Allah hendak
turunkan utusan, Dia akan turunkan malaikat Kita tidak mendengar dari bapa
-bapa kita yang terdahulu mengenai ini (utusan Allah dari kalangan manusia)”.
(al-Mu’minun: 24)
Kekufuran
juga beriaku kerana tidak percayakan hari akhirat. Karena percaya bahwa tidak
ada kehidupan selepas mati, mereka hidup berfoya-foya di dunia ini tanpa
memikirkan siksaan di akhirat. Bagi mereka seperti yang dinyatakan oleh
al-Qur’an “kehidupan ini cuma di dunia”. Manusia dilahirkan dan kemudian mati,
mereka tidak dibangkitkan kembali, seperti kata mereka yang bermaksud:
“Kehidupan kita tidak yang lain daripada kehidupan di dunia. Daripada tiada
kita ada dan hidup. Apabila mati kita tidak dibangkitkan lagi.”
Maksudnya:
“Dan berkata pembesar-pembesar
dari bangsanya yang kafir dan mendustakan kehidupan akhirat dan kami jadikan
berfoya-foya dalam kehidupan mereka di dunia, orang ini, hanyalah seorang
manusia seperti kamu makan dari apa yang kamu makan dan minum dari apa yang
kamu minum”. (al-Mu’minun: 33)
Kekufuran
juga beriaku disebabkan sifat bongkak dan sombong serta ingkar kepada perintah
Allah dan angkuh terhadapnya. Allah berfirman mengenai kekufuran Iblis yang
bermaksud:“Dan ketika kami berkata kepada malaikat sujudlah kepada Adam. Mereka
pun sujud, kecuali lblis. la ingkar dan takabur dan ia daripada orang-orang
kafir.” (al-Baqarah: 34)
Aqidah
orang-orang kafir yang sombong terhadap Allah S.W.T, yang tidak percaya kepada
para rasul yang diutus oleh Allah dan ajaran-ajaran yang mereka bawa, yang
tidak percaya kepada hari akhirat dan tidak patuh kepada hukum-hukum Allah
dengan ingkar kepada hukum-hukum itu, membentuk nilai-nilai kelakuan dan cara
hidup yang menjurus ke arah kehidupan yang tidak berakhlak mulia dan luhur.
Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud:“Dan orang-orang yang kafir meni’mati kesenangan
didunia serta mereka makan minum sebagaimana binatang-binatang temak makan
minum, sedang nerakalah menjadi tempat tinggal mereka.” (Muhammad: 12)
Mereka tidak
mempunyai mati yang amat murni dan abadi dalam kehidupan mereka. Kehidupan ini
bagi mereka mencari makan, mencari harta dan berfoya-foya semata-mata untuk di
atas dunia ini. ltulah kehidupan mereka.
Selain pada itu, tiada matinya yang jauh yang hendak dituju. Pandangan dan cara
hidup mereka ini, sudah tentu mempengaruhi pembentukan akhlak mereka yang
pincang dan bercelaru. Aqidah munafiqin, melahirkan sifat-sifat dan
kelakuan-kelakuan keji yang mewakili akhlak yang buruk. Untuk menyembunyikan
kekufuran, mereka berdusta, memutar belitkan kebenaran, memungkir janji dan
mengkhianati amanah. Rasuluilah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Tiga perkara yang sesiapa yang
mempunyainya di dalam diri maka ia adalah munafiq. Apabila bercakap ia dusta,
apabila berjanji tidak dikatakan apabila diberi amanah ia khianat. (Riwayat
Bukhari dan Muslim).
ANALISIS TENTANG
KRISIS AKHLAK
Hampir semua sektor kehidupan ummat mengalami krisis akhlak.
Para mengalami pertikaian internal dan merebutkan vested interest dan jarang
terkooptasi oleh kekuasaan yg dzalim. Para ulama`nya mengalami kemerosotan
moral sehingga tidak lagi berjuang utk kepentingan ummat tetapi hanya
kepentingan sesaat; mendukung status quo. Para pengusahanya melarikan diri dari
tanggung jawab zakat infaq dan sedekah sehingga kedermawanan menjadi macet dan
tidak jarang berinteraksi dgn sistem ribawi serta tidak mempedulikan lagi cara
kerja yg haram atau halal. Para siswa dan mahasiswa terlibat banyak kasus
pertikaian narkoba dan kenakalan remaja lainnya.
Kaum wanita muslimah terseret jauh kepada peradaban
Barat dgn slogan kebebasan dan emansipasi yg berakibat kepada rusaknya moral
mereka maka tak jarang mereka menjadi sasaran manusia berhidung belang dan tak
jarang dijadikan komoditi murahan . Dan berbagai macam lapisan masyarakat
muslim termasuk persoalan kaum miskin yg kurang sabar sehingga menjadi obyek
garapan pihak lain termasuk seperti bentuk nyatanya pemurtadan semisal
kristenisasi.
Pengertian akhlak Secara etimotogi bahasa akhlak dari akar
bahasa Arab “khuluk” yg berarti tabiat muruah kebiasaan fithrah naluri
dll . Secara epistemologi Syar’i berarti seperti dikatakan Al Ghozali akhlak
adl sesuatu yg menggambarkan tentang perilaku seseorang yg terdapat dalam jiwa
yg baik yg darinya keluar perbuatan secara mudah dan otomatis tanpa terpikir
sebelumnya. Dan jika sumber perilaku itu didasari oleh perbuatan yg baik dan
muliayang dapat dibenarkan oleh akal dan syariat maka ia dinamakan akhlak yg
mulia nammun jika sebaliknya maka ia dinamakan akhlak yg tercela
Memang perlu dibedakan antara akhlak dan moral. Karena
akhlak lbh didasari oleh faktor yg melibatkan kehendak sang pencipta sementara
moral lbh penekanannya pada unsur manusiawinya. Sebagai contoh mengucapkan
selamat natal kepada non muslim secara akhlak tidak dibenarkan tetapi secara
moral itu biasa-biasa saja. Sentral Akhlak Akhlak secara teoritis memang indah
tapi secara praktek memerlukan kerja keras. Oleh krn itu Allah SWT mengutus
Nabi SAW-Nya utk memberi contoh akhlak mulia kepada manusia.Pekerjaan
itu dilakukan oleh Nabi SAW sebaik mungkin sehingga mendapat pujian dari Allah
SWT “Sesungguhnya engkau berada pada akhlak yg agung “. Bahkan
Rasulullah SAW sendiri bersabda “Aku diutus utk menyempurnakan Akhlak“.
Lebih dari itu beliau menempatkan muslim yg paling tinggi derajatnya adl yg
paling baik akhlaknya. “Sesempurna-sempurna iman seseorang mukmin adl mereka
yg paling bagus akhlaknya”
Maka tak heran Aisyah mendiskripsikan Rasulullah SAW sebagai
Al Qur`an berjalan ; “Akhlak Rasulullah SAW adl Al Qur`an“.
Cakupan Akhlak Mulia Dimensi akhlak dalam Islam mencakup
beberapa hal yaitu ;
Akhlak kepada Allah SWT dgn cara mencintai-Nya mensyukuri
ni’mat-Nya malu kepada-Nya utk berbuat maksiat selalu bertaubat bertawakkal
takut akan adzab-Nya dan senantiasa berharap akan rahmat-Nya.
Akhlak kepada Rasulullah SAW dgn cara beradab dan
menghormatinya mentaati dan mencintai beliau menjadi kaumnya sebagai perantara
dalam segala aspek kehidupan banyak menyebut nama beliau menerima seluruh
ajaran beliau menghidupkan sunnah-sunnah beliau dan lbh mencintai beliau
daripada diri kita sendiri anak kita bapak kita dll.
Akhlak terhadap Al Qur`an dgn cara membacanya dgn khusyuk
tartil dan sesempurna mungkin sambil memahaminya menghapalnya dan
mengamalkannya dalam kehidupan riil.
Akhlak kepada makhluk Allah SWT mulai diri sendiri orangtua
kerabat handaitaulan tetangga dan sesama mukmin sesuai dgn tuntunan Islam.
Akhlak kepada orang kafir dgn cara membenci kekafiran mereka
tetapi tetap berbuat adil kepada mereka berupa membalas kekejaman mereka atau
memaafkannya dan berbuat baik kepada mereka secara manusiawi selama hal itu
tidak bertentangan dgn syariat Islam dan mengajak mereka kepada Islam.
Akhlak terhadap makhluk lain termasuk kepada menyayangi
binatang yg tidak mengganggu menjga tanaman dan tumbuh-tumbuhan dan
melestarikannya dll. Krisis Akhlak Apabila norma-norma akhlak mulia tidak
dijalankan dgn baik bahkan cenderung dilanggar maka akan terjadi apa yg
dinamakan krisis akhlak. Sebagai contoh kami kemukakan data-data terjadinya
perusakan akhlak terutama kepada para remaja berupa narkoba shabu-shabu putow
heroin ganja estasi morphin dll. Sasarannya mulai dari anak-anak sekolah dasar
sampai perguruan tinggi dari pengangguran sampai artis.
0 komentar:
:a: :b: :c: :d: :e: :f: :g: :h: :i: :j: :k:
Posting Komentar